Робота психологічної служби в училищі

  • Арт - терапія у роботі психолога
  • Адаптація першокурсників
  • З досвіду роботи
  • Тиждень психології


АРТ-ТЕРАПІЯ

це метод впливу на емоційний та фізичний стан людини за допомогою художньої творчості.

Один із найбільш толерантних і, в той же час, глибоких методів в арсеналі психологів та психотерапевтів.

Найбільш універсальний, ефективний та екологічний метод. Немає протипоказань та обмежень. Не вимагає від Вас особливих вмінь. Дає змогу висловити та прожити внутрішні конфлікти.

Найбільш природна форма корекції емоційних станів. Знімає втому, накопичене психічне напруження та допомагає заспокоїтися.

Термін арт-терапія ввів Адріан Хілл у 1938 році. У цей період художник працював у санаторіях, в основному з туберкульозними пацієнтами. Саме він вперше зазначив, що художні заняття позитивно позначаються на стані пацієнтів та прискорюють процес одужання.

Перше професійне використання даної методики провели в США – тоді була використана арт-терапія для дітей, яких вивезли під час війни з таборів фашистів. А вже в 1960 році була створена Американська арт-терапевтична асоціація. З тих пір подібний вид психокорекції став користуватися все більшою популярністю. Адже арт-терапія не має протипоказань або будь-яких побічних ефектів. Цю методику можна використовувати практично в будь-якому випадку з будь-яким пацієнтом, будь то дитина або літня людина.

Арт-терапія та її основні види

На сьогоднішній день існує багато різновидів арт-терапії. Насправді для лікування підходить практично будь-який вид мистецтва, в якому людина тим чи іншим способом може виразити себе, а саме:

  • образотерапія (живопис, ліплення, графіка, мозаїка, скульптура, різьба, орігамі, вироби з тканини, шкіри, фотографія...);
  • бібліотерапія (робота з літературою);
  • танцювально-рухова терапія;
  • казкотерапія;
  • піскотерапія;
  • музикотерапія;
  • ігрова терапія;
  • кольоротерапія;
  • маскотерапія;
  • анімаційна терапія;
  • аромотерапія;
  • відеотерапія;
  • драматерапія та ін.

  • Природно, найпопулярнішою методикою є образотерапія. Тут мається на увазі використання всіх образотворчих форм мистецтва, починаючи від малюнків та фотографії, закінчуючи скульптурою та іншими виробами.

    Нині дослідники виявили, що пишучи, малюючи чи ліплячи із пластиліну, людина повністю розслабляється, частота її пульсу суттєво знижується і це дозволяє їй бодай на короткий час опинитися у стані гармонії з собою.


    Малювання має широкий спектр впливу: усвідомлення та подолання страхів, звільнення від тривожних станів, підвищення самооцінки, релаксація, розвиток творчих здібностей. Вчені вважають, що малюючи, ви переносите у малюнок свій внутрішній світ. Отже, прості каракулі допоможуть вам краще зрозуміти себе. Беріть ручку (олівець, маркер) та давайте малювати!

    Іще в стародавньому Китаї для розвитку духовного світу, творчого потенціалу, профілактики тривожності, стресу практикували змальовування ієрогліфів. Під час малювання звучала музика.

    В Стародавньому Китаї музика використовувалася для лікування від хвороб, очищення душі та свідомості, заспокоєння і нормалізації біоритмів тіла людини.


    Орігамі - назва японського мистецтва складання паперу, утворено від японського «oru» (складати) і «kami» (папір). Для орігамі потрібно лише листок паперу, що робить його одним з найбільш доступних мистецтв.

    <У свою тріумфальну подорож по всьому світу орігамі відправилось на початку XX ст.

    Робота з орігамі зменшує рівень тривожності, підвищує самооцінку, створює ситуацію "досягнення успіху", встановлює атмосферу взаємопорозуміння.


    «Танець - рух тіла, який сприяє єдності фізичного та духовного. Танець - дієвий інструмент пробудження та активізації тонких енергій життя. Це зовнішній вираз внутрішнього духа». Тед Ендр

    Танцювально-рухова терапія - рух людського тіла як послідовність дій довільного та мимовільного характеру.

    Танцювальна терапія з однієї сторони має корені в древніх ритуалах та традиціях, а з іншого боку - є «спільним продуктом» розвитку в XX столітті сучасного танцю та психотерапії.


    «Танець - це жива мова, якою говорить людина... Танець вимагає спілкування прямого, тому що його носієм і посередником є сама людина, а інструментом вираження - людське тіло» Мері Вігман

    Включення елементів танцювальної терапії в навчальний процес сприяє переключенню з одного виду діяльності на інший за принципом активного відпочинку.


    Музикотерапія – метод використання музики для лікування розладів нервової системи. Досвід доводить, що під час занять, які насичені емоційно привабливими творчими контактами, у замкнутих здобувачів освіти поліпшується комунікабельність, формуються навички спілкування. У здобувачів освіти сором‘язливих з’являється впевненість у собі, підвищується самооцінка. Агресивні егоцентричні здобувачі освіти привчаються стримувати імпульсивні прояви, зважаючи на інтерес оточуючих.


    Драматерапія - театральні вистави різної тематики, які позитивно впливають на пам̓ ять, волю, уяву, почуття, увагу та мислення. За допомогою драмотерапії здобувачі освіти усвідомлюють власні проблемні ситуації та самостійно знаходять шляхи вирішення цих проблем.


    Колаж – наклеювання на певну основу різних матеріалів, які відрізняються від неї кольором та фактурою. Застосовується для посилення емоційної виразності фактури твору. При виготовленні колажу зникає напруга, пов’язана з комплексом відсутності художніх здібностей.


    Ліплення – створення скульптури з м‘яких матеріалів(глина, пластилін, віск) шляхом нарощування або видалення пластичної маси. У процесі ліплення здобувачі освіти будують власні негативні переживання, а потім руйнують їх, таким чином позбавляються нервової напруги.


    Казкотерапія – найдревніший спосіб психотерапії, що виник тоді ж, коли люди навчилися говорити. Казкотерапія – це психотерапія існуючими або вигаданими казками й фантастичними історіями. Моделювання та програвання учасниками казкових ситуацій дозволяє позбутися емоційної скутості та дати волю своєму внутрішньому «я».


    Методика кольоротерапії полягає у застосуванні в роботі стимульного матеріалу різних кольорів, служить для стимуляції певних функцій організму (дихання, рухової діяльності, релаксації, тощо). Вплив певних кольорів посилює або послаблює певну психологічну або фізіологічну реакцію.

    Вплив кольору однаковий для всіх, незалежно від статусу, віку та рівня інтелекту.

    Колір може навіть лікувати. Наприклад, біль знімають відтінки блакитного. А сил надає помаранчевий. Зелений заспокоює. Гармонійне поєднання синього, зеленого, фіолетового та червоного кольорів допоможе вам зберегти молодість, енергійність та красу.


    Ігротерапія - метод психотерапевтичного впливу на дітей та дорослих з використанням гри.

    Гра – це цілісний стан душі. Гра захоплює людину повністю. Це єдність думок, почуттів та руху. Це гармонія життя в образі, ролі, ситуації, світі. Крім того, гра – це унікальний фантастичний простір, що має величезний творчий потенціал.

    Гра розвиває важливі соціальні навички та вміння, здібність до емпатії, кооперації, вирішення конфліктів шляхом співпраці, вчить людину бачити ситуацію очима іншого.


    Аромотерапія - вплив ароматів на психічний та фізичний стан людини. Аромотерапію використовують під час уроків, тренінгових занять, поєднуючи з музикотерапією та іншими видами психологічної реабілітації.


    Бібліотерапія – ще один цікавий різновид лікування, який включає в себе не тільки читання готових літературних творів, але також і створення власних оповідань, віршів та казок.

    Звичайно ж, це далеко не всі способи лікування. Арт-терапія використовує найрізноманітніші види мистецтва. Варто відзначити, що кількість методів корекції весь час зростає.

    ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ АРТ-ТЕРАПІЇ:

  • розвиток;
  • лікування;
  • зцілення;
  • психокорекція;
  • реабілітація ;
  • психопрофілактика;
  • діагностика.
  • На сьогоднішній день прихильники «лікування мистецтвом» впевнені, що внутрішнє «я» людини можна розглядати в тих образах, які вона створює під час сеансу. Подібне лікування спрямоване в першу чергу на самопізнання. За допомогою образотворчого мистецтва людина може висловити та вивчити самі різні відчуття, починаючи від любові, закінчуючи образою та страхом. До речі, арт-терапія дуже часто застосовується в якості боротьби з різноманітними фобіями.

    Проблеми, при вирішенні яких можуть використовуватися техніки арт-терапії:

  • конфлікти з оточуючими та незадоволення собою.
  • кризові стани.
  • кризи перехідного віку.
  • втрати рідних, близьких людей.
  • розлади внаслідок стресу, травми, хвороби, тощо.
  • розлади психіки внаслідок нервового напруження.
  • фізичні розлади, пов’язані з психічними чинниками.
  • розвиток творчого мислення.
  • розвиток самосвідомості особистості.
  • реалізація особистісних прагнень через творчість.
  • Показання для проведення арт -терапевтичної роботи в системі освіти:

    Негативне ставлення до себе, завищена або занижена самооцінка, почуття провини.

    Невідповідність емоційного розвитку вікові, неадекватні емоційні реакції, неконтрольованість емоцій, тривожність, страхи, агресивні прояви. Почуття самотності, стресові стани, депресія. Розвиток згуртованості учнівського колективу. Вияв можливих психологічних проблем учасників освітнього процесу.



    Адаптація здобувачів освіти до нових умов навчання та проживання у гуртожитку

    Період адаптації першокурсника пов’язаний із руйнуванням попередньо сформованих стереотипів. У першу чергу це пов’язано із розлученням з родиною та шкільними друзями (втратилася їхня підтримка та розуміння).

    Зникає також постійний контроль за діяльністю учня-першокурсника з боку батьків. Зрештою, просто змінюється звичний режим праці та відпочинку.

    Ступаючи на поріг нового закладу освіти, першокурсник відчуває певний страх. Існує навіть термін «навчальна фобія», що означає – страх перед відвідуванням закладу освіти. Нерідко йде мова не тільки про страх перед новим, а й про страх «покинути батьківський дім».

    Часто самі батьки відчувають певну тривогу та мимоволі передають її дітям, драматизують проблеми, яких, можливо, і немає.

    Як правило, не відчувають страху перед початком навчання у новому закладі освіти впевнені у собі, активні та допитливі здобувачі освіти, що прагнуть самостійно вирішувати проблеми навчання та налагоджувати стосунки з однолітками. Інша справа, якщо мова йде про сформований у молодої людини гіпертрофований рівень домагань, про учнів, які не мають досвіду спілкування з однолітками, недостатньо впевнені у собі. Вони бояться не виправдати сподівань батьків, мають труднощі адаптації у колективі та страх перед педагогами.

    Крім цього нерідко виникає страх перед зміною системи навчання у порівнянні зі шкільним форматом. В основі цього лежить боязнь опитувань, контрольних робіт, страх бути осміяним, зробити помилку, неправильно відповісти. Як правило, бояться здобувачі освіти з високим рівнем тривожності. Найбільше вони бояться відповідати біля дошки та працювати у групі.

    Разом із тим, до проблем переходу до нових умов навчання додається так званий «перехід до дорослого життя», який багато хто з учнів сприймає, як «зелене світло» на те, що раніше не дозволялось: шкідливі звички, агресивна або нахабна поведінка, пропуски занять, лайка, з"ясування стосунків, «розв’язна» поведінка тощо.

    Основні труднощі процесу адаптації першокурсників в училищі:
  • невизначеність мотивації вибору професії;
  • переживання, пов’язані з виходом зі шкільного колективу;
  • невміння здійснювати психологічну саморегуляцію поведінки та діяльності, що підсилюється відсутністю звичного повсякденного контролю батьків;
  • нові умови діяльності у закладі освіти – це якісно інша система співвідношення відповідальності та залежності, де на перший план виступає необхідність самостійної регуляції своєї поведінки;
  • пошук оптимального режиму праці та відпочинку в нових умовах;
  • налагодження побуту та самообслуговування, особливо при проживанні у гуртожитку;
  • відсутність навичок самостійної роботи;
  • вхід у новий учнівський колектив.
  • Часто проблеми адаптації підсилюються перевтомою. Режим дня, структура навчального процесу сприяють перевтомі, особливо у фізично ослаблених чи емоційно нестійких здобувачів освіти.

    Як результат – в учнів, які важко пристосовуються до нових умов, спостерігаються соматичні прояви: часті захворювання, головний біль, носові кровотечі, втрата свідомості. Можуть бути також бурхливі реакції: агресія, непорозуміння в учнівському колективі, з майстрами, викладачами чи вихователями, часті пропуски уроків, небажання йти в училище.

    Також початок навчання у новому закладі освіти збігається з початком вікової кризи, з якої підлітки виходять у різний час та з різними новоутвореннями. Хтось активний, кмітливий, енергійний; інший – повільний, лінивий; тертій дратує своєю впертістю та агресивністю; четвертий - замкнутий тощо.

    Тому, у деяких здобувачів освіти на початковому етапі важко складаються доброзичливі стосунки у колективі, кожен сам по собі, нерідко виникають конфліктні ситуації через невміння працювати разом, у групі, вболівати за свою групу, як за один колектив, невміння розподілити між собою колективну та громадську роботу, а також невміння вислухати думку іншого члена групи.

    Іноді першокурсники, які недостатньо впевнені у собі, намагаються не виділятись серед інших товаришів, бо бояться зробити помилку та бути осміяними.

    Також у багатьох здобувачів освіти немає зацікавленості до навчальних предметів через лінощі, низький рівень знань, низьку дисципліну, невміння вчитися та правильно організувати свій вільний час, через що у них не вистачає часу на самостійну підготовку.

    Саме тому продовж першого місяця навчання учням-першокурсникам потрібно приділяти особливу увагу, адже адаптація до нових умов навчання, освоєння незнайомого середовища, способу життя, форм та методів роботи іноді може викликати розчарування або стрес. Тому ми повинні допомогти першокурснику пройти період адаптації без невиправданих затрат.

    Основною метою усіх педагогів училища, у цей нелегкий для всіх період, має стати формування навичок ефективного функціонування новоствореного колективу, прийняття цінності та індивідуальності кожного, активізації особистісних та соціальних ресурсів, що є важливою умовою набуття статусу успішного здобувача освіти.

    З цією метою психологічною службою училища здійснюється ряд заходів, одним із яких є проведення циклу занять з елементами тренінгу «Давайте познайомимось».

    Завданням занять:
  • створити умови для знайомства та встановлення емоційних контактів;
  • розвивати навички спілкування;
  • згуртувати колектив;
  • розширити діапазон оптимальних моделей поведінки в освітньому середовищі;
  • засвоїти норми поведінки у різних навчальних ситуаціях;
  • сприяти зниженню рівня тривожності;
  • сприяти усвідомленню пріоритетних цінностей;
  • підвищити мотивацію до навчання;
  • актуалізувати уявлення здобувачів освіти про подальше професійне становлення;
  • формувати позитивну спрямованість на майбутнє.



  • Згідно з річним планом роботи училища на 2019-2020 н.р. та з метою реалізації психологічного супроводу освітнього процесу, підвищення психологічної культури здобувачів освіти та всіх працівників училища, розвитку інтересу до предмета «Професійна етика та психологія», прагнення до самопізнання, розкриття творчого потенціалу, можливостей самореалізації та створення позитивного емоційного настрою з 02 по 06 березня 2020 року в училищі відбувся «Тиждень психології».

    Тиждень підготували та провели практичний психолог училища Гулюк Сніжана Василівна та викладач предмета «Професійна етика та психологія» Самоїл Ірина Євгеніївна за допомоги учнів груп О-11 та О-12, майстрів виробничого навчання Ковальчук Оксани Вікторівни, Бугайчук Тетяни Броніславівни та Багинської Валентини Борисівни, викладачів Ящук Олени Володимирівни та Войтко Світлани Василівни.

    У рамках Тижня проведено ряд пізнавальних та цікавих заходів. Кожен день був тематичним. Участь у заходах приймали всі учасники освітнього процесу.

    02 березня – День мотивації «Зроби себе сам»

    1. Відкриттям тижня стали проведення акції «Ранок розпочинається з мотивації» та показ протягом дня мотиваційних мультфільмів та відеороликів. Учасники акції отримали заряд бадьорості та позитивний настрій на весь день.

    2. Щоб позбутися негативних емоцій у практичній психології є багато способів, які дозволяють людині управляти власним настроєм та допомагають розслабитися. Боротьба з негативними емоціями в училищі відбувалась за допомогою методу позбавлення негативу - «Пожирач неприємностей».

    Матеріалізуємо та викидаємо. Дана техніка дуже популярна та дієва. Пам’ятайте: життя занадто прекрасне та коротке, щоб витрачати його на негативні емоції.

    На позитивній ноті пройшла акція «Колір мого настрою», під час якої проводилося опитування: «З яким настроєм Ви сьогодні прийшли в училище?». Кожен колір «смайлика» символізував настрій учасника. За результатами проведення акції переважав зелений колір, який символізує позитивний настрій.

    3. Створена інформаційна газета «Цікава психологія», а біля кабінетів розміщені «Думки Великих на щодень».

    03 березня – День здійснення бажань.

    1. У холі І поверху було розміщене «Дерево бажань» та стікери, на яких усі учасники освітнього процесу могли написати свої бажання, та прикріпити їх на дереві. Мораль: думки – матеріальні. Ми формуємо власне життя своїм способом мислення.

    2. Поряд створений «Паркан відвертості, побажань та пропозицій» з метою виявлення думок про училищні події або їхню відсутність; формування навичок конструктивного спілкування, самовираження, зняття напруження; можливість висловити власну думку про училище, стосунки між учнями та педагогами, іншими працівниками закладу освіти.

    3. Проведена гра «Юний слідопит» з метою розвитку позитивних стосунків між учнями, навичок швидкої та якісної самоорганізації на спільну діяльність, уміння співпрацювати з педагогами, зацікавленість життям училища. У грі були задіяні учні І та ІІ курсів.

    За результатами гри «Юний слідопит» переможцями стали:
    I місце – здобувачі освіти групи К-11;
    II місце – здобувачі освіти групи К-22;
    Групи К-13 та П-11 розділили між собою III місце.
    Всі переможці отримали солодкі подарунки.
    04 березня – День протидії насильству

    1. Проведена відкрита виховна година «Розірви коло – зупини насильство!» з метою привернення уваги до такої болісної проблеми сьогодення, як насильство загалом та в сім"ї зокрема. Це протиправні дії, яким немає виправдання та про які не можна мовчати!

    2. Розповсюдження інформаційних брошур «Жертва домашнього насильства - план дій».

    05 березня – День безпечного інтернету. – Всі ми родом із дитинства.

    1. З метою популяризації безпечної грамотної поведінки в інтернеті та для закріплення знань, отриманих на заняттях «Селфіманія. Інтернетзалежність» було проведено акцію «Емодзі (Emoji) за правильну відповідь».

    2. Показ протягом дня просвітницьких відеороликів та створення інформаційного куточка тематичних повідомлень щодо безпечного інтернету для всіх учасників освітнього процесу.

    3. Для педагогічних працівників, з метою попередження та подолання синдрому емоційного вигорання, згуртування педколективу, проведене заняття з елементами тренінгу «Всі ми родом із дитинства».

    05 березня – Підведення підсумків тижня

    Тиждень психології став святом для душі. Він пройшов у режимі цілющого стилю спілкування, де всі учасники отримали корисну інформацію та позитивний настрій.

    Дякуємо всім учасникам за активну участь у проведенні Тижня.

    МИ В СОЦМЕРЕЖАХ
    Завантаження ...

    Телефон довіри

    Мій храм науки!

    Моя Alma - Mater!
    Плин часу вже збіг.
    Кладу своє серце
    На теплий поріг.

    Мій храме науки,
    Де квітла надія,
    Де праця кипіла
    І доля раділа.

    І учень майстерно
    Долав перешкоди:
    Слабкий фахівець
    І понині не в моді.

    Училище наше –
    криниця добра,
    Духовності сила
    Й проміння науки.

    Крокуй у майбутнє
    Міцною ходою,
    Моя Alma – Mater,
    Ми завжди з тобою!

    М.С. Присяжнюк